Xarrada en Setmana Cultural Matemàtiques / Charla en Semana Cultural Matemáticas (25/03/2015, 13.00)

El proper dimecres 25 de març de 2015 a les 13.00 hores, al saló de graus de la Facultat de Matemàtiques i dins del cicle de conferències de la Setmana Cultural 2015 impartiré la xarrada amb títol

Matemàtiques i comunicació:

Divisibilitat, aritmètica modular, codis i criptografia

Resum:

En aquesta xarrada veurem dos problemes que poden donar-se en l’àmbit de la comunicació i com les tècniques basades en la divisibilitat i en l’aritmètica modular ens ajuden a resoldre’ls. Un d’aquests problemes és el soroll, que pot produir errors en la transmissió d’informació que cal corregir o, almenys, detectar. Aquest és l’objecte de la teoria de codis. Els dígits o caràcters de control basats en l’aritmètica modular constitueixen un mecanisme per mitigar l’efecte d’aquests errors. D’altra banda, hi ha ocasions en què interessa mantenir en secret alguna comunicació a resguard de terceres persones. Per açò, cal xifrar-lo amb tècniques de criptografia de manera que, si algú l’intercepta, no puga entendre’l. De nou, l’aritmètica modular resulta ser una potent eina matemàtica que és a la base del disseny de molts sistemes criptogràfics. Presentarem algunes nocions bàsiques de la teoria de codis i de la criptografia i mostrarem alguns exemples de dígits de control i de sistemes criptogràfics basats en l’aritmètica modular.

Esteu tots convidats.

Més informació: http://estebanr.blogs.uv.es/2015/03/06/informacio-setmana-cultural-matematiques-2015-24032015-31032015/

El próximo miércoles 25 de marzo de 2015 a las 13.00, en el salón de grados de la Facultat de Matemàtiques, y dentro dei ciclo de conferencias de la Semana Cultural 2015 impartiré la charla con título

Matemáticas y comunicación:
Divisibilidad, aritmética modular, códigos y criptografía

Resumen:

En esta charla veremos dos problemas que se pueden dar en el ámbito de la comunicación y cómo las técnicas basadas en la divisibilidad y en la aritmética modular nos ayudan a resolverlos. Uno de los problemas es el ruido, que puede producir errores en la transmisión de información que hay que corregir o, al menos, detectar. Este es el objeto de la teoría de códigos. Los dígitos o caracteres de control basados en la aritmética modular constituyen un mecanismo para mitigar el efecto de esos errores. Por otra parte, hay ocasiones en que interesa mantener en secreto alguna comunicación a salvo de terceras per sonas. Para ello, es necesario cifrarlo con técnicas de criptografía de modo que, si alguien lo intercepta, no pueda entenderlo. De nuevo, la aritmética modular resulta ser una potente herramienta matemática que está en la base del diseño de muchos sistemas criptográficos. Presentaremos algunas nociones básicas de la teoría de códigos y de la criptografía y mostraremos algunos ejemplos de dígitos de control y de sistemas criptográficos basados en la aritmética modular.

Estáis todos invitados.

Más información: http://estebanr.blogs.uv.es/2015/03/06/informacio-setmana-cultural-matematiques-2015-24032015-31032015/